Varme i sengen/søvnproblemer

Vi har alle i perioder oplevet søvnløse nætter. Der findes ikke noget værre end at ligge vågen hele natten, mens man tæller timerne indtil man skal op og klare en ny dag. Hele 41% af alle danskere har i perioder haft svært ved at sove, så det et stort problem, som skal tages seriøst. Der kan være mange årsager til dine søvnproblemer; bekymringer, stress og anspændthed, er alle mulige syndere, men det kan også være, at din søvnløshed skyldes ét konkret problem: at der er for varmt i din seng.

Rumtemperaturer og sommernætter

Der findes ikke noget mere dejligt end at hoppe ned under en dejlig lun dyne, når man skal sove. Men faktisk er det ikke ideelt at sove med alt for høje temperaturer, for din krop bliver forvirret og har derfor svært ved at falde i søvn. Når du sover, falder din kropstemperatur, men hvis din krop befinder sig i et varmt klima, snydes den til at tro, at den skal være vågen. Derfor anbefales det at temperaturen i dit soveværelse holdes nede på omkring 17-18 grader. Det kan være svært i løbet af sommeren, hvor varme sommernætter kan sætte en stopper for din gode nattesøvn. Heldigvis er der en række foranstaltninger, du kan foretage, så du undgår alt for høje temperaturer i din seng.

Først og fremmest bliver der produceret senge og madrasser, som er designet med materialer, der afleder varmen. Anerkendte brands som Hästens og Auping har for eksempel lavet madrasser og topmadrasser, der indeholder hestehårstoppe samt uld og bomuld. Disse materialer er medvirkende til, at varmen bliver afledt, og som derved skaber et bedre søvnmiljø for din krop.

Skift mellem vinter- og sommerdyner

Udover en bedre madras eller topmadras, er det vigtigt, at du husker at skifte din vinterdyne ud med en sommerdyne. På meget varme nætter kan du måske droppe dynen helt, og bare sove med et tyndt lagen over dig, ligesom det også kan være en god idé at droppe alle former for nattøj, der holder på varmen.

Hvis du har problemer med at sove på grund af varmen, skal du sørge for at køle dit soveværelse ned i løbet af dagen ved at lukke vinduerne af for solens varme ved hjælp af gardiner. Om natten kan du åbne vinduet op for at få frisk, kølig luft ind. Hvis det er meget varmt udenfor, bliver luften ikke køligere i dit soveværelse, selvom vinduet står åbent. I sådanne tilfælde kunne du have glæde af at investere i en ventilator eller en aircondition til dit soveværelse.

Afkøl kroppen med et bad eller et glas vand

Hvis du vågner op midt om natten og har det meget varmt, nytter det ikke noget at du bliver liggende og sveder. Det falder du aldrig i søvn af. Forsøg derimod at afkøle din krop ved at drikke et glas koldt vand eller mælk. Du kan også prøve at tage et bad for at køle din krop af, men undgå at tage et alt for koldt bad. Herved chokerer du din krop, og den tror den skal regulere din kropstemperatur til at blive endnu højere, og så får du det bare endnu varmere.

I Danmark er det ikke så tit at nætterne er ulideligt varme, men når det sker, er det vigtigt at du ved, hvad du skal gøre for at falde i søvn på trods af varmen. og husk; hvis du har været søvnløs en hel nat, gør det ikke noget at tage en eftermiddagslur et køligt sted den følgende dag på 20-30 minutter. Det kommer ikke til at have indflydelse på din nattesøvn den kommende nat, men vil blot hjælpe dig til at komme lettere igennem resten af dagen.